10 éves a NON+ - Interjú Kiss Sacival, a NON+ alapító-tervezőjével

Idén ünnepli fennállásának tizedik évfordulóját a NON+. A jubileum alkalmából limitált darabszámú születésnapi kapszulakollekcióval bővült a márka kínálata. Kiss Sacival, a NON+ alapító-tervezőjével az elmúlt tíz év változásairól és az állandóságról beszélgettünk.

- Less is more — így hangzik a NON+ mottója. Mit jelent ez számodra tervezőként és hogyan valósul meg ez a felfogás az életed más területein

- Számomra a tervezési folyamatban a lényeg maga az ember. Igaz ez a divattervezésre, de korábbi grafikai, dekorációs és lakberendezési munkáimban is ezt az elvet vallottam. A környezet, illetve a divat esetében a ruha letisztultsága hívja fel a figyelmet az emberre, éppen ezért nem szükséges semmiféle díszítés ahhoz, hogy a lényeg, azaz a személyiség annak legtisztább valójában, puritán, tökéletlen tökéletességében érvényesüljön. Számomra az egyszerűség tökéletességénél nincs fontosabb, minden más csak arra jó, hogy elvonja a figyelmet a lényegről, a tiszta őszinteségről és az önvalóról. Ezt a szellemiséget képviselem az életem minden területén és ezt szeretném közvetíteni a környezetem felé is. A ruhákon megjelenő üzenetek is ezt a célt szolgálják, erősítik.

- A NON+ darabok legjellemzőbb alapanyaga a pamut. Miért pont ezt az anyagot választottad?

- A NON+ ruhák esetében nagyon fontos a kényelem és a maximális komfortérzet, amit a jól megtervezett szabásvonalak mellett a természetes pamut alapanyag biztosít. Ha feszengünk egy csinos, de kényelmetlen darabban, rossz lesz a közérzetünk és nem tudunk igazán önmagunk lenni, nem tud érvényesülni az igazi énünk. A pamut alapanyagból készített darabok épp úgy lehetnek sportosak, mint elegánsak és extravagánsak, ezekben egész nap jól érezhetjük magunkat. Ezt bizonyítja a márka tíz éves sikeres működése is.

- A márkára jellemző egyfajta hosszú távú gondolkodás is. Hogyan valósulnak meg a slow fashion irányelvei a NON+ kollekcióinak esetében?

- A NON+ fazonokat sosem egy szezonra tervezzük, hanem hosszú távra. Éppen ezért fontos a kiváló minőségű alapanyag és kivitelezés, ami lehetővé teszi, hogy a darabok hosszú éveken át hordhatóak legyenek és egyszerűségükből adódóan jól kombinálhatók más tervezői darabokkal is. Fontos számomra, hogy helyi gyártásban szülessenek meg a termékeink, ezáltal támogatjuk a hazai textilipart is.

 - Mit gondolsz, mitől válhat hitelessé egy márka?

- A korábban felsorolt szempontok mellett úgy gondolom, a tudatos tervezés, az önazonosság és a visszafogott, szerény - nem harsány és tolakodó - attitűd példamutató lehet. A kevesebb több elve tehát a viselkedésben, a beszédcselekvésben és az életvitel egészére való tekintettel fontos és ezáltal válik hitelessé.

- Rendszeresen együttműködtök különböző területen alkotó hazai tervezőkkel. A jubileumi kollekcióhoz például Szolnoki-Szendrődi Judit, a Malinovka tervezője készített egyedi grafikát. Hogyan született az együttműködés?

- A NON+ életében kiemelten fontos szerepet játszanak a kollaboratív projektek. Hiszek abban, hogy az összeadott értékek hatványozottan érvényesülnek együtt. Művész szülők gyerekeként az alkotás szabadságának megélése, a művészi érték hangsúlyozása és mindennapokba emelése nagyon fontos számomra. A márka fejlődésével egyre több emberhez érünk el, ami nagyszerű lehetőséget biztosít arra, hogy egyre többekhez eljusson az általunk nagyra becsült hazai alkotók munkája is. Judittal nem ez az első együttműködésünk, szívesen dolgozunk együtt, mert alapvetően azonos elveket vallunk a tervezés és az élet számos más területén is. A tíz éves kollekcióhoz egy letisztult, karakteres vizuális koncepciót kaptunk Judittól, ami tökéletesen passzol a NON+ stílusához. A grafika a címkék és árcédulák mellett limitált darabszámú vászontáskánkra is rákerült a minta.

- Készültök különleges eseménnyel a szülinapra?

- A szülinapi kollekció csütörtöktől érhető el a NON+ webshopon és a NON+ Showroomban is. A Showroom ez alkalomból 3 napos nyitva tartással, proseccoval és sok szeretettel várja az érdeklődőket.

 

Fotó: Kiss Lenke 'Dalocska'
Modell: Farkas Laura
Smink, haj: Agnes Pataky Makeup artist

KACSOLÓDÓ CIKKEK